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Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:bsz:25-opus-86244
URL: http://www.freidok.uni-freiburg.de/volltexte/8624/


James, Anna Sakineh

Thermokauterisation nach Wessely: Retrospektive Auswertung von 211 an der Universitäts-Augenklinik Freiburg durchgeführten Eingriffen

Wessely's steam cautery: Retrospective evaluation of 211 procedures, performed at the University Eye Hospital Freiburg

Dokument1.pdf (1.748 KB) (md5sum: a807e841205d1fd8cb191fe1b4c5729c)

Kurzfassung in Deutsch

Die Thermokauteriation dient der Behandlung von konservativ nicht beherrschbaren Hornhautinfektionen. Ziel dieser Arbeit war die Analyse von 211 an der Universitäts-Augenklinik Freiburg (Zeitraum von 2002 bis 2008) durchgeführten Thermokauterisationen. Recherchiert wurden die Sehentwicklung und das spätere Erfordernis von Keratoplastiken und Enukleationen aus den Krankenakten und mittels postalischem Fragebogen. Die klinischen Verläufe (in 81% der Patienten eruierbar) wurden deskriptiv untersucht und Operationsinzidenzen mit dem Kaplan-Meier-Verfahren geschätzt. Bei den behandelten Augen handelte es sich ausschließlich um Augen mit starkem intraokularen Reizzustand bis hin zu Hypopyon und Durchwanderungsendophthalmitis. Die Thermokauterisation ermöglichte in der Regel das Abheilen dieser schweren Hornhautinfektionen. Die Sehschärfe stieg bei dem überwiegenden Anteil der Patienten im Verlauf deutlich an. Es war keine klinisch relevante Sehverschlechterung zu beobachten, die direkt der Thermokauterisation zuzuschreiben ist. Nur 42% aller Hornhautübertragungen waren Notfall-Eingriffe.
Die Thermokauterisation ermöglichte es, über die Hälfte aller Hornhauttransplantationen in das prognostisch günstigere entzündungsfreie Intervall zu verlagern. 3% der Augen mussten schlussendlich akut enukleiert werden. Diese Quote kann vor dem Hintergrund des komplizierten Krankengutes als gering angesehen werden. Die Thermokauterisation erweist sich als die wertvolle therapeutische Alternative bei Hornhautulzera. Unsere Daten implizieren, dass der Eingriff auch frühzeitiger oder bei geringerem Entzündungsausmaß eingesetzt werden könnte.


Kurzfassung in Englisch

Objective: Wessely’s steam cautery is an option in microbial corneal infection treatment, when the infection cannot be contained by topical antibiotics alone. This procedure aims to reduce the microbial count by means of intense focal heating. Thus, the poor prognosis à chaud keratoplasty or even the enucleation of the eye could be avoided. So far, the success rates have not been studied quantitatively, nor the spontaneous course of visual acuity after a steam cautery. The aim of our study was to retrospectively investigate the outcome of all eyes that have been treated with steam cautery during the years 2002 until 2008 at the Freiburg University Eye Hospital.
Methods: We performed a total of 211 steam cauteries in eyes with severe corneal infections resulting in intraocular involvement, for example, hypopyon or endophthalmitis. We reviewed the medical records and postal questionnaires for the underlying conditions and keratoplasties in the postoperative course. Additionally, the final visual outcome after healing of the infection was reported. For a total of 81% of the patients the clinical course could be investigated. The clinical outcomes were analyzed descriptively and theincidence of surgeries in the course was estimated with the Kaplan-Meier estimator.
Results: Wessely’s steam cautery cleared the infection in the vast majority of cases. The visual acuity increased distinctly for most of the patients. Among the patients with good initial visual acuity, in the two most homogeneous and fortunate groups, “contact lense” and “trauma”, no loss of visual acuity caused by steam cautery was recorded. Of all patients with a central corneal ulcer, at the first clinical examination, almost every third patient had to undergo a keratoplasty in the course (Kaplan-Meier estimator). Only 42 % of all keratoplasties were emergent interventions. Ultimately, 3 % of the eyes were enucleated acute. The initial visual acuity of those eyes was always low vision.
Discussion:Wessely’s steam cautery decreased the percentage of à chaud keratoplasties in favour of prognostically more favourable optical keratoplasties into an uninflamed wound bed. In addition, there was no clinically significant visual loss observed directly attributable to the steam cautery. Against the backdrop of the complicated clinical series, the rate of 3 % acute enucleations, in blind or nearly blind patients, can be evaluated as very low.
Conclusion: Steam cautery proves to be a valuable therapeutic alternative for corneal ulcers. Our data implies that the treatment could also be used earlier and in eyes with lower inflammation, especially if the ulcer is peripheral. Presumably, the duration of the disease could be shortened, and the final corneal scar could be reduced. The assumption is that the increasing antibiotic and antiviral resistances could contribute to a wider distribution, and a comeback of the simple method after 80 years.


SWD-Schlagwörter: Hornhaut , Hornhauttransplantation , Enukleation , Kauterisation , Wessely, Karl (Arzt) , Augenchirurgie
Freie Schlagwörter (deutsch): Thermokauterisation , Keratoplastik , Hornhautinfektion , Ulkus, Hypopyon
Freie Schlagwörter (englisch): steam cautery , Wessely , keratoplasty , enucleation , corneal infection , ulcer , hypopyon , cornea
Institut: Univ.-Augenklinik
Fakultät: Medizinische Fakultät / Universitätsklinikum
DDC-Sachgruppe: Medizin und Gesundheit
Dokumentart: Dissertation
Erstgutachter: Böhringer, Daniel (PD Dr.)
Sprache: Deutsch
Tag der mündlichen Prüfung: 15.12.2010
Erstellungsjahr: 2012
Publikationsdatum: 26.06.2012
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